Het zoekgedrag van bedrijven en consumenten is veranderd. Er wordt haast geen product of dienst aangeschaft of daar wordt niet eerst op gezocht via internet en social media. Dit geldt voor elke fase in het koopproces.
Deze verandering heeft een verschuiving van de marketing budgetten teweeg gebracht of gaat dit nog doen bij de bedrijven in alle branches. De verwachting is dat de budgetten voor gedrukte reclame, beurzen en direct mail overgeheveld worden naar de meer meetbare en effectieve Inbound marketing strategieën.
Inbound marketing staat voor een marketing strategie, waarin potentiele klanten kiezen om meer over u te weten (te leren). In plaats van dat u potentiele klanten (die u niet kennen) stoort met traditionele marketing strategieën, zoals direct mail, telemarketing en reclame. Komt u in contact met geïnteresseerde potentiele klanten die al actief en online op zoek zijn naar wat u te bieden heeft.
Zij vinden u online op basis van een zoekwoord, door te inschrijving op uw RSS-feed, het downloaden van uw case studies, te opteren voor uw e-mail nieuwsbrief, door het bekijken van uw video's of luisteren naar uw podcasts. Door uw "Fan" of "volger" te worden op Facebook of Twitter. Of een bezoek aan uw sociale netwerk, zoals LinkedIn, of door commentaar te geven op uw blog.
De motoren achter Inbound marketing zijn opmerkelijke content en een community. Om slimmer en sneller te groeien dan de concurrentie, moeten bedrijven:
Wil je overzicht houden over de sociale media berichten die je post? Download nu gratis de Socialmediakalender. Zo creëer je overzicht in al je social activiteiten.
Bron: PR2020 Paul Roetzer