Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Bedrijfsbloggen: zowel onderschat als overschat

Geschreven door One4marketing | 29 oktober 2015

Bloggers zie je al een lange tijd voorbij komen, er zijn online in allerlei vormen en maten overal blogs te vinden. Zo ook de bedrijfsblog, welke vooral de afgelopen jaren enorm in populariteit is toegenomen – tegelijkertijd met de ‘nieuwe’ gedachte achter marketing. Sinds de opkomst van inbound- of contentmarketing zijn bedrijfsblogs als paddenstoelen uit de grond geschoten. Binnen veel bedrijven heerst(e) de gedachte dat wanneer er een blog op hun website was, ze goed bezig waren. Zo’n blog wordt echter vaak zowel onderschat als overschat. Hoe ik dat zie, leg ik uit in dit blog.

 

Bloggen onderdeel van inbound marketing

Inbound marketing gaat ervan uit dat mensen zelfstandig op zoek gaan naar antwoorden op hun vragen of oplossingen voor hun problemen, op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Door als bedrijf kennis te delen en deze online in verschillende vormen van content te plaatsen, kunnen mensen bij het juiste antwoord of de ideale oplossing terecht komen. Een blog kan een voor de hand liggende vorm van content zijn: je kunt makkelijk je verhaal doen en duidelijk uitleggen hoe iets in zijn werk gaat. Blogs helpen om (potentiële) klanten naar jouw website te leiden en deze websitebezoekers vervolgens om te zetten in leads.

Onderschat: Bloggen kost relatief veel tijd, vraagt om perfecte kennis van de doelgroep, een optimaal inlevingsvermogen in de klant en een goede schrijfstijl.

Overschat: Met bloggen alleen kom je er niet. Blogs moeten worden gedeeld via allerlei kanalen waaronder sociale media, blogs moeten leiden tot interactie en zijn slechts onderdeel van het inbound marketingproces.

 


Tijd

Bloggen kost tijd. Uit recent onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld zo’n 1 tot 2 uur bezig zijn met een blog van ongeveer vijfhonderd woorden. Dat zegt op zich wel iets, maar nog niet heel veel. In principe hangt de hoeveelheid tijd die je aan je blog besteedt af van onder meer je kennisniveau en de tijd die je hebt. Weet je bij voorbaat al dat je weinig tijd hebt voor je blog, omdat je baas bijvoorbeeld simpelweg vindt dat jij je blog binnen een uur wel af kunt hebben, dan is het nog een behoorlijke uitdaging om het succesvol af te ronden. Je gaat dingen vergeten, zoekt makkelijke uitwegen om er vanaf te zijn met als resultaat een waardeloze blog die niks oplevert.

Als ik naar mezelf kijk, merk ik dat ik meestal weinig inspiratie heb en dit alleen maar vermindert wanneer ik mezelf weinig tijd gun voor een blog. Met als resultaat stress en nog minder tijd. Neem dus echt de tijd voor je blog, dit zal uiteindelijk uitbetalen in een blog die wél wat oplevert.
Probeer aan de hand van een gewenste lengte van je blog en de informatie die je over je blogonderwerp al beschikbaar hebt te bepalen hoeveel tijd je ervoor nodig hebt.

Onderschat: Mensen nemen vaak te weinig tijd voor hun blog, wat leidt tot afgeraffelde blogs die weinig resultaat hebben.

 

Lange termijn resultaat

Bloggen is als onderdeel van inbound marketing een activiteit die over het algemeen pas resultaat gaat opleveren op de lange termijn. Het is een activiteit die bij kan dragen aan het aantal websitebezoekers en de mate van interactiviteit, maar op de lange termijn kan het ook bijdragen aan de relatie tussen klant en bedrijf. Lezers gaan jou op een gegeven moment zien als kennisleider binnen jouw branche, je wordt dan als het ware gezien als een autoriteit binnen je vakgebied. Hierdoor ontstaat er een bepaalde vertrouwensband, wat ertoe leidt dat de drempel om een aankoop te doen verlaagd wordt. Die waardering als kennisleider ontstaat niet zomaar, mensen hebben wel meer dan een handvol blogs nodig om overtuigd te worden van jouw kennis en kwaliteiten. Echt een activiteit die pas op de lange termijn iets gaat opleveren.

Onderschat: Het resultaat van bloggen komt meestal pas op de lange termijn. Een tijdsinterval dat behoorlijk lastig in te schatten is. Wat is nu de lange termijn? Is dat vijf weken? Of vijf maanden? Dit verschilt een beetje per bedrijf en vooral ook wat betreft de mate waarin tijd wordt gestoken in inbound marketing en het bloggen. Schrijf je iedere dag een blog, dan verschijnt er natuurlijk veel sneller kennis dan wanneer je dat maar een keer in de week doet. Het is dus enorm lastig in te schatten wanneer jouw (blog)activiteiten wat beginnen op te leveren, de kans is dan ook groot dat bedrijven hier van tevoren een verkeerde inschatting over maken. Tip: blijf continu je doelstellingen bijstellen, naarmate je vordert in het proces. Zo voorkom je onrealistische, onhaalbare doelstellingen waar je alleen maar ongelukkig van wordt.

Overschat: Zoals ik nu inmiddels al een paar keer heb gezegd: bloggen maakt onderdeel uit van inbound marketing. Bloggen alleen is dus in principe niet voldoende. Toch denken veel bedrijven dit wel, zij zijn dan ook sneller teleurgesteld wanneer duidelijk wordt dat hun blog misschien minder oplevert dan dat ze gehoopt hadden.


Er komt veel kijken bij inbound marketing, gedurende een langere periode (weer die lange termijn) is een inbound marketeer bezig om via allerlei wegen (blog, sociale media, website, e-mail) in beeld te komen bij de doelgroep en vervolgens relaties op te bouwen en te onderhouden.  Bedrijven zijn vaak te ongeduldig en zijn vanuit de oude, traditionele marketing gewend om direct resultaat te boeken.

 

Zoals alles kent ook inbound marketing en bloggen voor- en nadelen. Ondanks de nadelen, is inbound marketing toch echt zeker de moeite waard. De relaties die je op de lange termijn zorgvuldig kunt opbouwen zijn goud waard.