Wat authentiek zijn inhoudt, is afhankelijk van de context. Zo is op social media authenticiteit anders dan in het dagelijkse leven. Social media scheppen namelijk een soort verwachtingspatroon van hoe jij je daar hoort te gedragen. Denk maar eens aan Facebook, waar je enkel een like-button hebt en geen dislike-button. In deze context is authentiek zijn dus ook anders dan in het dagelijks leven.
Op instagram is het een tijdje een trend geweest om jezelf te laten zien met een ‘no make-up selfie’. Zo laat je dus zien hoe je er in het echt uitziet zonder poespas. Het toppunt van authenticiteit zou je zeggen. Maar ook deze selfies zijn honderd keer overgedaan, stiekem toch met een beetje mascara en een mooi filter, en uit die honderd pogingen wordt de mooiste gezocht. Dit maakt het per definitie dus niet meer authentiek. Maar is dit erg? We weten namelijk dat op social media alles gestileerd is, en daarbij draagt in het dagelijks leven ook vrijwel iedereen make-up. Maakt het dan uit dat dit niet echt authentiek is?
Het kan namelijk ook de andere kant op slaan. Zo worden er ook veel privé dingen gedeeld op social media die zeer authentiek zijn, maar misschien niet helemaal sociaal wenselijk. Denk hierbij aan de trend van de ‘after sex selfie’. Dit gebruik wordt misschien door sommigen wel geaccepteerd, maar bij anderen valt dit niet helemaal binnen hun media-ideologiën. Er zijn dus grenzen aan in hoeverre je je moet blootgeven op social media.
Het is belangrijk dat je een deel van jezelf laat zien op social media, waarmee je laat zien dat je echt bent wie je pretendeert te zijn; zonder dat je meteen je gehele privéleven aan de grote klok hangt. Als bepaalde aspecten te intiem of privé zijn, dan horen ze meestal niet op social media thuis. Dit zijn waarschijnlijk dus de grenzen aan authenticiteit. Je mag laten zien wie je echt bent, tot op een bepaalde hoogte.
Van bedrijven wordt ook verwacht dat zij zich niet anders voordoen dan hoe ze echt zijn. Vaak gaat authenticiteit in het bedrijfsleven hand in hand met transparantie. Doe je niet anders voor dan je bent en geef inzicht in je bedrijf. Laat duidelijk zien dat je een goede missie en visie hebt, waar je je ook aan houdt. Laat ook weten wat je niet doet en laat je expertise op je eigen gebied zien door er goede content over te maken, zonder jezelf een expert of thoughtleader te noemen.
Het gaat er voor klanten vooral om dat ze er niet later achter komen dat je toch anders in elkaar zit dan je je voordoet. Dit betekent dus ook niet meteen dat je werkelijk alles hoeft te delen, zolang de juiste informatie maar de juiste mensen bereikt. Alles wat je doet en wat je zegt moet gewoon op één lijn zitten met elkaar en trouw zijn aan jouw missie en visie. Dan komt de authenticiteit vanzelf.
Hoe kun jij de juiste informatie bij de juiste mensen krijgen? Inbound marketing kan je daarbij helpen. Download het gratis e-book en kijk wat inbound marketing kan doen voor jou.