Hoe zorg je er dan voor dat mensen wel alles lezen?
Deze blog geeft je tips om die 10% om te zetten in echte lezers van je artikel. Een goede introductie is belangrijker dan je denkt, en dit is de manier om de jouwe te optimaliseren.
Ik hou van korte zinnen. Ze maken een tekst behapbaar en makkelijk te begrijpen. Het leest vlug, en houdt je lezer actief betrokken bij het artikel. Zo kun je zorgen dat je lezer nieuwsgierig wordt naar je volgende zin.
Helaas worden schrijvers vaak zo gestrest van het schrijven van hun introductie, dat ze uitkomen bij lange kromme zinnen. Dit is echter een dooddoener voor je lezer, want die moet dan hard werken om je artikel te begrijpen. Lezers willen dat niet, zeker niet met online artikelen. Om dus te zorgen dat lezers niet afhaken, start je je introductie met één of twee korte zinnen.
Je hoort vaak genoeg dat je een "haakje" of "hook" moet hebben in je introductie om lezers te vangen. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Het komt er eigenlijk op neer dat je iets moet zeggen wat je lezers niet verwachten. Iets ongewoons of verrassends, waardoor je nieuwsgierigheid wekt bij je bezoekers. Als je eerste zin ongewoon genoeg is dat lezers doorgaan naar je tweede zin, dan heb je je werk goed gedaan.
Dit lijkt heel verleidelijk, omdat de titel beslaat waar je artikel over gaat. Toch kun je dit beter niet doen. Je lezer heeft namelijk de titel al gelezen, en herhaling kan dan een killer zijn waardoor hij/zij afhaakt. Kies in plaats daarvan ervoor om je titel meer kracht bij te zetten door een extra toelichting over de rest van het artikel.
Een introductie moet echt alleen een inleiding zijn voor de rest van je artikel. Houd het dus kort en to the point, zodat je lezer snel door kan naar de daadwerkelijke informatie die hij of zij zoekt.
Het woordje "je" is een krachtig woordje. Het zegt je lezer dat je het artikel echt geschreven hebt met hen in gedachte. Je leeft je in hen in en wilt dat je artikel hen bijblijft. Een simpel trucje om die cruciale connectie met je lezer te krijgen.
Hier geef je aan wat je de lezer allemaal gaat vertellen en in welke volgorde. Zo help je hen beslissen of ze het hele artikel willen lezen, een beetje willen scrollen, of dat het artikel toch niet helemaal is wat ze zochten.
Wees dan ook niet bang om letterlijk te zeggen "dit artikel gaat over..." of "in dit artikel zal ik je uitleggen hoe het zit met ...". Zo is het voor je lezer meteen duidelijk.
Voor jou zal de reden waarom je artikel belangrijk is wel helder zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn voor je lezer. Geef duidelijk aan wat je artikel voor toegevoegde waarde heeft, zodat je lezers misschien dan wel kiezen om toch door te lezen.
Zoek iets waar je lezer mogelijk last van heeft en benoem dat. Dit haal je, bijvoorbeeld, uit de informatie die je hebt van je buyer persona's. Als je deze goed onderzocht hebt dan weet je waar zij in hun dagelijkse leven tegenaan lopen en hoe jij hen kunt helpen. Benoem dus zo'n struikelblok, zodat zij zich met jouw tekst kunnen identificeren.
Weet je nog die tip over het kort houden van introducties? Pas dus op dat je met het omschrijven van een struikelblok geen langdradig verhaal ervan gaat maken. Dit zou namelijk een reden kunnen zijn dat lezers afhaken. Gebruik storytelling voor het wekken van interesse, maar houd het nog steeds kort en bondig.
Het schrijven van introducties is lastig en het zal wat oefening kosten voor je het onder de knie hebt. Soms zul je je introductie meerdere keren herschrijven voordat je echt tevreden bent. Maar dat is het waard. Je bounce-rate zal minder worden en je lezers zullen echt in je artikel worden gezogen. Denk de volgende keer dus aan wat voor introductie jij zou willen lezen en of je introductie hieraan voldoet. Gebruik bovenstaande tips als hulpmiddel en dan krijg je het vanzelf door hoe jij een goede introductie kunt schrijven.