Soms heb je e-mails die belangrijk zijn voor jouw bedrijf, maar die toch genegeerd lijken te worden door de ontvanger. Waar gaat dat dan fout? Negen redenen waarom ontvangers je e-mails negeren!
Bedenk wat het doel is van je e-mail. Het doel van je e-mail zou simpelweg het krijgen van een reactie moeten zijn. Het gaat niet om het sluiten van een deal; het gaat erom dat je ontvanger de mail opent, leest, en ingaat op het verzoek dat erin staat. Zorg dus dat het onderwerp van je e-mail relevant is voor hen, zodat zij je e-mail geïnteresseerd openen.
De meeste e-mails worden op werkdagen en tijdens kantooruren verstuurd, maar uit recent onderzoek blijkt dat juist in het weekend meer e-mails geopend worden. Nu hoef je niet direct al je mails in het weekend te versturen; maar als je een keer iemand wilt bereiken die meestal je e-mails niet opent, dan is een e-mail op een zondagavond zo gek nog niet.
Veel bedrijven gebruiken een algemeen e-mailadres , zoals info@one4marketing.nl. Het blijkt echter, dat e-mails die door een persoon verzonden worden beter worden geopend en een hogere click-through rate hebben. Probeer dus de e-mails te verzenden vanuit een persoonlijk e-mailadres en je zult zien dat ze vaker geopend worden.
Personaliseren is meer dan een e-mail versturen met “Hallo [Naam]” om verder het geheel hetzelfde te laten als je e-mail naar andere ontvangers. Je ontvangers hebben heus door dat dat met een simpel knopje te regelen is. Het gaat erom dat je je ontvanger leert kennen en zorgt dat de e-mail op hem of haar aangepast wordt. Denk hierbij aan interesses en persoonlijke gebeurtenissen waar je op in kunt spelen.
Dit zijn e-mails waarmee je “checkt” hoe het met je ontvanger gaat, die je puur en alleen verstuurd omdat je heel hard een reactie nodig hebt. Ze hebben geen duidelijk doel, maar je wil vooral dat deze persoon nu eindelijk eens reageert. Helaas hebben dit soort e-mails nooit het gewenste effect. Je kunt beter een mail met interessante content naar hen sturen, dan is de kans op een reactie vele malen groter.
Veel e-mails worden geschreven met een desktop in gedachte, maar veel mensen lezen hun e-mails juist op hun mobiele telefoon of tablet. Zorg dus dat je e-mails niet te lang zijn, maar gebruik bijvoorbeeld drie tot zes zinnen in plaats van drie tot zes paragrafen. Daarmee maak je ze makkelijk leesbaar op een mobiel apparaat. Zo kom je je lezer tegemoet.
Je stuurt een e-mail altijd met een verzoek in gedachte, voornamelijk gericht op het krijgen van een reactie. Zorg dus dat je een simpel verzoek in je e-mail toevoegt. Dit kan een button naar een gratis e-book zijn of de vraag of iemand een gesprek met je aan wilt gaan. In dat laatste geval, houd het verzoek licht en luchtig, vraag om een gesprek van een paar minuten, en zorg dat het een ja/nee vraag is. Dit maakt het voor jouw ontvanger simpel om te reageren.
Er zijn heel veel opties om je ondertekening bij een e-mail op te leuken. Voeg bijvoorbeeld een leuke quote toe, zet een plaatje erbij of plaats meerdere URL's. Het punt van een ondertekening is echter puur en alleen het geven van handige contactinformatie. Zorg dus dat het hier niet van afleidt. Gebruik simpele, zwart-witte tekst, met je naam, contactinformatie, en één link naar een socialmediaprofiel. Zo kunnen je lezers toch meer over je te weten komen, maar leidt je ondertekening niet af van het doel van je mail.
Weinig uitleg nodig: Je moet je lezer niet gaan spammen, dan gaan ze je alleen maar irritant vinden. Als je echt zit te wachten op een reactie, kijk dan in plaats van in je inbox of je al een reactie hebt, naar of je mail al geopend is en of er al geklikt is. Dit betekent namelijk ook dat er interactie is zonder dat jij al een reactie hebt ontvangen. Als dat het geval is, geef je ontvanger dan de tijd om zelf te reageren en wees al blij met de interactie.
Heb jij nog tips voor het sturen van e-mails? Deel ze in een reactie!