Als bedrijf kun je er inmiddels niet meer onderuit: het gebruiken van social media is een must. Als je geen Facebookpagina, Twitteraccount of LinkedIn-profiel hebt, moet je er echt eens goed over na gaan denken waarom je hier nog niet gebruik van maakt. Vanuit de consument is er een groeiende vraag naar bedrijven die gebruik maken van social media. Social media zorgt ervoor dat contact opnemen met jouw bedrijf laagdrempeliger is en bovendien is het dé ultieme mogelijkheid om je bedrijf te promoten, content te delen en informatie te verschaffen.
Maar hoe maak je nu zo optimaal mogelijk gebruik van je zakelijke social media kanalen? In deze blog geef ik je een aantal handige tips!
Ik zie het nog veel te vaak voorbij komen: bedrijven die “iets” met Twitter willen doen, maar bijvoorbeeld nog niet eens een foto op hun profiel hebben. Of een bedrijf die wel een Facebookpagina heeft aangemaakt, maar eigenlijk geen idee heeft wat ze er mee aan moeten.
Stap 1 is dan ook het optimaliseren van je zakelijk profiel. Het is het eerste wat mensen zien en als het er allemaal wat onprofessioneel en onaf uit ziet, is de kans groot dat ze al snel wegklikken. Zorg er daarom voor dat alle social media kanalen volledig zijn ingericht. Vermeld in je bio op Twitter relevante informatie, kies een geschikte profielfoto en pas eventueel de header aan. Voor meer informatie over het optimaliseren van je Twitter account, download ons gratis e-book “Twitter voor beginners”.
Nadat je kanalen zijn geoptimaliseerd, is het tijd om content te gaan delen. Wat hierbij belangrijk is: het draait niet om jou maar om engagement met je volgers en collega’s in jouw industrie. Deel content die zij nuttig vinden. Dit hoeft niet per se content te zijn die je zelf hebt gecreëerd, maar je kunt ook een interessante blog delen die je bij een concullega bent tegengekomen of een e-book die je zelf hebt gedownload. Door relevante content te delen, positioneer jij jezelf als een betrouwbare bron van informatie voor je publiek.
Omdat het waarschijnlijk is dat niet één persoon alle social media uitingen voor jouw bedrijf verzorgt, is het belangrijk dat je social media richtlijnen opstelt. Hiermee verzeker je de consistentie van jouw merk. Hoeveel hashtags gebruik je in een Tweet? Wat is de tone of voice die je gebruikt in je social media uitingen? (Spreek je je publiek aan met “u” of “jij”?) Maak je gebruik van afbeeldingen? Zo ja, zijn die rechtenvrij? Door dit op papier te zetten, is het duidelijk voor iedereen en zorg je ervoor dat je je echt als merk eenduidig positioneert op social media.
Een Twitter account waar ongeveer één keer in de maand een Tweet wordt geplaatst? Die kun je net zo goed verwijderen. Het hebben van social media kanalen is één, maar het up to date houden ervan is een heel ander verhaal. Het ligt natuurlijk aan het social media kanaal hoe vaak je updates plaatst. Zo kun je op Twitter gerust een paar keer per dag een bericht eruit sturen, terwijl dat op LinkedIn weer heel spammerig overkomt. Wat betreft Facebook, hier kun je prima elke dag een post plaatsen, of een paar keer per week.
Posten op vaste tijdstippen kan ook heel goed werken. Bijvoorbeeld tussen 7 en 8, wanneer mensen aan de ontbijttafel nog snel even hun social media checken voordat ze naar hun werk gaan.
Social media is bedoeld om informatie te delen, maar ook om jouw content te promoten. Heb je bijvoorbeeld net een nieuw e-book uitgebracht? Plaats dan een Facebookbericht met daarin een link naar de landingspagina van dat e-book. Een link naar je nieuwsbrief of nieuwe blog is natuurlijk ook een mogelijkheid.
En tot slot: kijk welke resultaten jouw social media uitingen opleveren. HubSpot heeft hier een hele handige tool voor, waarin je bijvoorbeeld kunt zien wat je maandelijks bereik is of hoeveel klanten je hebt gegenereerd door gebruik van social media.
Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt gehad! Vanaf nu af aan géén Twitteraccounts zonder profielfoto meer en ook geen Facebookpagina’s waarop al een maand niets geplaatst is.
Op welke manier onderhoud en optimaliseer jij je social media kanalen?