Nog maar een klein half jaartje en dan mag ik me officieel afgestudeerd communicatieprofessional noemen. Om mij heen begint de “ik-ben-op-zoek-naar-een-baan-stress” al aardig toe te slaan bij de eerste lichting studenten die in september al hoopt af te studeren. Het is ook niet niks om na een periode van ongeveer 16 jaar onderwijs te hebben gevolgd, eindelijk te gaan werken.
Dat een baan vinden – ongeacht in welke branche – de afgelopen jaren niet bepaald makkelijk was, is voor ons allen denk ik geen verrassing. Ik heb tientallen mensen in mijn omgeving horen zuchten, steunen en klagen dat ze na meer dan 100 sollicitaties te hebben verstuurd, nog steeds niet aan het werk konden. Gelukkig horen we de laatste tijd wat positievere berichten op het gebied van werkgelegenheid. Het CBS maakte in februari dit jaar bekend dat de werkgelegenheid in het vierde kwartaal van 2014 aanzienlijk was gegroeid. Het was zelfs de grootste toename in 3,5 jaar.
En nog meer goed nieuws, want de communicatie- en informatiesector (waar ook marketing deel van uit maakt) behoorde tot één van de drie bedrijfstakken waarin de stijging het meest significant was. Er kwamen in deze sector ongeveer 7000 nieuwe banen bij.
De cijfertjes liegen er in ieder geval niet om. In theorie is het ongetwijfeld gemakkelijk om een baan te vinden in de communicatie- of marketingsector, maar dat het in de praktijk nog wel eens anders uit wil pakken, is vast ook geen verrassing. Met deze vijf tips ga jij nog even éxtra voorbereid de arbeidsmarkt op en vergroot je je kansen op het vinden van een baan in de marketing.
Tip één is de tip die misschien voor de hand liggend lijkt, maar toch wordt onderschat door veel marketing- en communicatiestudenten. Communicatie en marketing zijn nou eenmaal praktische vakken, waarbij het onder de knie hebben van specifieke vaardigheden een must is. Als HBO-student worden deze praktische vaardigheden je in de schoot geworpen: je loopt twee keer stage, doet verschillende opdrachten voor echte opdrachtgevers en je leert om te gaan met programma’s zoals InDesign en PhotoShop. Als afgestudeerd communicatieprofessional op het HBO ben je naar mijn mening klaar om het werkveld in te gaan.
Als universitaire communicatiestudent ligt dat wat ingewikkelder. Tijdens je studie doe je onwijs veel kennis en theoretische vaardigheden op, maar als je klaar bent met je studie weet je misschien wel heel veel, maar kun je eigenlijk niets.
Of je nu HBO- of universiteitsstudent bent, ervaring opdoen tijdens je studie is absoluut noodzakelijk als je aan de slag wilt in het communicatiewerkveld. Als je geluk hebt, kun je zelfs een betaald bijbaantje vinden in de communicatie of marketing, maar bekijk ook eens je opties om vrijwilligerswerk te doen. Staat niet alleen goed op je CV, maar je leert er ook nog eens ontzettend veel van.
En als je je tijdens je studie bepaalde vaardigheden al toe-eigent (denk aan PhotoShop, creatief schrijven of HTML), dan heb je sowieso een streepje voor als je op zoek bent naar een baan en kun je tijdens je studie misschien al wat freelance werk doen voor bedrijven.
Als één van mijn docenten tijdens mijn studie weer eens het belang van netwerken noemde, zag ik om mij heen diverse studenten met hun ogen rollen. Ook ik dacht vaak “Ja, ja, nu weet ik het wel…” maar wat ben ik nu ontzettend blij dat ik in die drie jaar studeren al een flink netwerk heb opgebouwd.
Bij netwerken hoef je niet direct te denken aan de bekende netwerkborrels, want om heel eerlijk te zijn, zie ik mezelf daar ook niet zo tussen staan. Netwerken gaat veel verder; het houdt in dat je altijd en overal je ogen open houdt, of je nu op je stage of op een verjaardagsfeestje bent. Al deze contacten kunnen voor jou iets betekenen in de toekomst.
Doordat ik mijn eigen blog heb, heb ik een aardig omvangrijk netwerk opgebouwd met diverse grote merken. Dat zorgde ervoor dat ik binnen no time een leuke stage had gevonden, doordat ik met een PR-bureau contact had voor mijn blog. Mijn afstudeeronderzoek kon ik zonder problemen bij One4Marketing doen, omdat ik daar naast mijn studie al twee jaar werkzaam voor ben. En ook mijn vierdejaarsstage had ik makkelijk gevonden bij een bedrijf waar ik in mijn studietijd een opdracht voor had gedaan.
Ik noemde het al eerder, marketing en communicatie zijn praktische vakken en daarmee ook creatief van karakter. Wil je eruit springen en laten zien dat jij het verdient om deze baan te krijgen, zorg dan voor een origineel en creatief CV.
Wanneer een bedrijf honderden sollicitaties binnen krijgt, kijkt een recruiter gemiddeld zes seconden naar een CV. (bron) Door jouw CV of sollicitatiebrief er anders uit te laten zien, is de kans dat jij eruit wordt gepikt des te groter. Mijn docent visuele vormgeving solliciteerde bijvoorbeeld door zijn sollicitatie in een pizzadoos te stoppen. Deze liet hij afleveren bij bedrijven, die ongetwijfeld verrast waren toen ze de pizzadoos openden.
Het communicatievak is flexibel en constant in beweging en daarbij veranderen de taken en competenties van een communicatieprofessional veranderen continu. Een onderzoek naar de toekomst van het communicatievak, laat zien wat de nieuwste competenties zijn voor een communicatieprofessional.
Competenties die belangrijker worden:
Zaken zoals schrijfvaardigheid, presentatievaardigheid en organiseren en plannen worden volgens het onderzoek minder belangrijk in de toekomst.
Vind je na je studie niet direct een baan? Ga dan niet bij de pakken neer zitten, maar blijf jezelf ontwikkelen in het marketing- of communicatievak. Bas van de Haterd formuleerde het perfect in zijn blog: klaar met je studie, is niet klaar met leren. Verdiep je in de nieuwste marketingmaterie om zo altijd op de hoogte te zijn van de laatste trends. Online is er genoeg over te vinden, bijvoorbeeld op de blog van One4Marketing.
We hopen dat je iets aan deze tips hebt gehad! Wat is jouw ultieme tip voor het vinden van een baan in de communicatie of marketing?