Je doet het allemaal goed, alles gaat volgens het boekje: je zit op Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. En ook je website ziet er mooi uit. Maar waarom werkt het nu nog steeds niet? Dit is een vraag waar veel bedrijven mee zitten. Ze doen er alles aan om hun marketing zo “inbound” mogelijk in te richten. Want dat is hoe het tegenwoordig hoort, toch? Maar wat gaat er dan fout als er geen resultaten komen?
Ondanks dat je misschien je social media pagina’s en blogs op een rijtje hebt, betekent dat niet dat het een done deal is. De strategie erachter is een essentieel fundament. Posts zoals ‘Maak nu gebruik van onze nieuwste service!’ werken niet meteen. Bekijk hier welke fases een lead doorloopt voordat er een aanschaf plaatsvindt. Wat vaker vergeten wordt is dat je een lead ‘warm’ moet maken voordat er echt wat kan gebeuren. Deze reis die een lead aflegt wordt ook wel de inbound marketingmethodiek genoemd.
Je hebt je buyer persona, de perfecte persoon die jij wil bereiken, maar hoe benader je deze persoon? De truc is om je boodschap af te stemmen op de persoon zelf. En te achterhalen waar ze geïnteresseerd in zijn. Op deze manier voorkom je ongewenste informatie die bij de buyer persona terechtkomt. Echter zit er een addertje onder het gras. Zo spreekt Bram Koster over de uncanny valley, dit is het gebied waar mensen bang worden van de menselijkheid van een bedrijf door te veel personalisatie op een lead. Soms wordt hier ook wel naar verwezen als ‘Big Brother is watching you’. Zoek daarom naar de juiste balans in hoe je je informatie specificeert.
“En nog een post erachteraan… Oh, dit miste nog in de mail, even nog één sturen. Hmm, zou deze CTA (Call To Action) er nog bij kunnen op deze webpagina? Vast wel.” Dit zijn een paar perfecte, overigens lekker overdreven, voorbeelden van spammen. Het is een vervelend woordje voor een marketeer omdat er een dunne lijn is tussen marketing en spam. Om dit op te lossen is het handig om voor je bedrijf enkele concrete maatstaven te hanteren, bijvoorbeeld max. 2 post per dag op LinkedIn en maximaal 2 e-mails per week.
Je hoeft niet te zeggen wat je al dan niet allemaal wel of niet bent, laat het zien. Authenticiteit is iets wat vaak ontbreekt in marketing, terwijl dat nou net is wat je bedrijf kan onderscheiden van de rest. Wat zijn de sterke punten? Eerder hebben we al een blog over authenticiteit gedeeld met je. De kern is dat alles wat je als bedrijf doet in overeenkomst is met wie je als bedrijf bent. Uiteindelijk komt je eigen identiteit het sterkste over omdat je het beste bent in die identiteit.
Onbewust weet iedereen het wel, hier en daar een post op social media is niet genoeg. Social media is juist ontwikkeld voor interactie en in contact brengen. Dus waarom ook niet dat eruit halen? Susan Gunelius benadrukt in haar blog dat er een enorme kracht ligt in luisteren. Dat betekent lezen, analyseren en observeren. Vervolgens ken je hierdoor de mensen en kun je reageren en bouw je een relatie op. Een directe, persoonlijke interactie is veel effectiever dan een algemene post. Daarnaast heeft Susan nog een goed punt over social media: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Beter 100 volgers die actief zijn, dan 1000 die het niks vinden. Met dit in je achterhoofd kun je online persoonlijker te werk gaan.
Dat waren er 5 op een rij voor nu. De kern is dat je altijd goed overweegt of je zelf de marketingactiviteit zou waarderen als je in de schoenen van de ontvanger staat. Weg met de overbodige nonsense en ga tot de kern. Voorkom met deze tips dat je inbound marketing eigenlijk vermomde, schreeuwende outbound marketing is.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Download dan nu gratis ons e-book over inbound marketing!