Zorg dat je bij blijft bij de trends en ontwikkelingen in jouw branche. Wees voorbereid op verwachte vernieuwingen en ontwikkelingen. Neem als voorbeeld het nieuwe algoritme van google: Als jouw bedrijf zich, onder anderen, specialiseert in SEO dan moet je zorgen dat in ieder geval je eigen website al voorbereid is op deze verandering. Daarnaast is het wel handig om hier ook jouw klanten van op de hoogte te brengen, zodat zij ook weten dat jij bij blijft met dit soort vernieuwingen.
Dit concept kun je op meerdere manieren toepassen, en ik zou zeggen dat je dit ook allemaal zou moeten doen. Als je bedrijf een fout begaat of er gaat iets mis met bijvoorbeeld je app, geef dat dan toe. Vertel je klanten eerlijk wat er gebeurd is en wat je eraan doet om het te verhelpen. Als je hier niks over zegt dan zullen je klanten je laten vallen als een baksteen en niet meer terugkomen. Als je er wel eerlijk en open over bent, dan zullen ze het zien als een positieve eigenschap en zal je hun vertrouwen winnen.
Een ander onderdeel van eerlijk zijn gaat over het product dat je verkoopt. Je hoeft heus niet alles te noemen wat de klant er niet mee kan, maar je moet ook zorgen dat je geen beloftes maakt die je niet kunt waarmaken. Als je transparant bent en de juiste verwachtingen creëert, dan zal je klant weten wat hij/zij van jouw bedrijf kan verwachten en zal dit nooit tot teleurstellingen leiden.
Klantenservice is een belangrijk en groot deel van het bouwen van een loyaal klanten bestand. Zorg ervoor dat jouw klantenservice team snel, vriendelijk, en geduldig is en daarnaast de benodigdheden heeft om je klanten een passende oplossing te bieden. De meeste klanten met een klacht willen allereerst gehoord worden, en daarnaast willen ze iets terug voor hun problemen. Als je ze dat kunt geven, dan heb je waarschijnlijk een klant voor het leven aan ze.
Met een dynamisch design is jouw website op alle apparaten even mooi en geeft hij een veel betere klantervaring, waardoor mensen ook sneller geneigd zijn om terug te komen op jouw website. En dat zorgt dus voor trouwe bezoekers.
Ok, dat is geen correct Nederlands, maar je begrijpt vast wat ik bedoel: Biedt je mensen kwaliteit? Als je kwalitatief slechte producten of diensten aanbiedt dan kan je de beste klantenservice en de mooiste dynamische website hebben, maar dat haalt dan niks uit. Als je kwaliteit en prijs niet met elkaar kloppen, dan blijven mensen niet terug komen.
Je kunt niet 1 van deze 5 onderdelen kiezen om een loyaal klantenbestand op te bouwen – je hebt ze echt alle 5 nodig. Je kunt niet oplossingsgericht zijn, maar niet relevant, evenals het niet handig is om wel eerlijk te zijn, maar geen kwaliteit te bieden. Zorg dus dat alle 5 deze principes worden toegepast en je zult de meest trouwe klanten krijgen.