Sinterklaas is net het land weer uit, en nu zit de kerst er alweer aan te komen. Voor veel mensen een uitdaging om voor deze gelegenheden geschikte cadeaus te vinden. Misschien vier je thuis wel kerst met cadeautjes of moet je verzinnen wat voor kerstpakket je aan je medewerkers gaat geven. Geschikte presentjes vinden is vaak lastig, maar voor de contentmarketeers hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Daarom 5 cadeautips, waar contentmarketeers blij van zouden worden.
Handboek ContentStrategie, geschreven door Patrick Petersen, geeft een fundering voor contentstrategie en de basis weer van contentmarketing. Voor de beginnende contentmarketeer is dit zeker een leuk boek om te lezen, doordat het je met een verhaal meeneemt door de wereld van contentmarketing. Het geeft de trechter mooi weer en laat je weten wat wel werkt en wat niet. Als je hier meer over wilt leren, is dit boek een leuke voor op je verlanglijstje!
Dit is misschien niet alleen een groot cadeau, maar ook gedeeltelijk een cursus om nieuwe skills mee te verkrijgen. In de huidige wereld van de contentmarketeer is het erg belangrijk dat je niet alleen mooie content creëert, maar ook weet wat werkt voor jouw publiek. Het is daarom heel interessant om te leren over Google Analytics, en wat dit je allemaal te bieden heeft qua data. Zelf zou ik blij worden van dit cadeau!
Taalvoutjes van Inger Hollebeek en Vellah Bogle is gebaseerd op de facebookpagina die in 2012 werd opgericht. Op deze pagina werden allerlei taalfouten uit de media, van winkels, van bedrijven en van particulieren gedeeld. Wat dit cadeautje zo geschikt maakt voor de contentmarketeer is eigenlijk tweezijdig. Allereerst is het maken van taalfouten in je content echt not done, en aangezien contentmarketeers dagelijks bezig zijn met teksten, kunnen zij waarschijnlijk de humor er wel van inzien. Ten tweede komt de inhoud van dit boekje direct van een facebookpagina af, dus het is ook meteen een prachtig voorbeeld van hoe je bestaande content kunt gebruiken om nieuwe, originele content te maken.
Als gevorderde contentmarketeer weet je dat inspiratie voor nieuwe content niet altijd langskomt wanneer je het verwacht. Daarom is het altijd verstandig om een notitieboekje bij je te hebben waarin je ideeën kunt opschrijven of uittekenen. Je sleept het ding overal mee naartoe. Wat is er dan leuker om een nieuwe moleskin te vinden onder de kerstboom? Wanneer je dit overweegt als cadeau voor een contentmarketeer, denk dan ook aan waar ze het voor gaan gebruiken. Zo is een notitieboek met een raster misschien een leuk idee wanneer een contentmarketeer zich veel bezig houdt met infographics. Zij willen die namelijk eerst uit kunnen tekenen, voordat ze hem uitwerken op de computer. Zijn ze meer bezig met het creëren van tekst, dan kun je ook gaan voor de gewone kleinere notitieboekjes met lijntjes.
Social media marketing voor Dummies, uit de befaamde Dummies-serie, helpt met socialmediamarketing en geeft praktisch toepasbare tips over hoe je dit het beste aan kan pakken. Wel is enige voorkennis van de social media handig om het boek beter te begrijpen, dus vandaar dat een gevorderde contentmarketeer hier mogelijk meer aan heeft. Waarschijnlijk weet hij of zij al veel van dit onderwerp af, maar deze boeken hebben wel vaak nog een paar weetjes erin staan die je nog niet wist en vanaf nu kunt gaan toepassen. Daarbij, wat is er nu leuker dan een voor Dummies boek cadeau geven aan een professional? Die grap kunnen de meesten ook wel waarderen.
Mocht je liever een gevorderden boek geven, dan kun je ook ons gratis e-book over Twitter downloaden: