In het boek ‘het slimme onbewuste’ vertelt Ap Dijksterhuis dat 95% van ons gedrag onbewust is. Dit is een behoorlijk percentage. Het is wel te verklaren. Op een dag nemen wij namelijk 500 miljoen beslissingen. Hiervoor hebben wij een aantal algoritmes in ons hoofd. Deze zorgen er onbewust voor dat wij beslissingen nemen die ons het meeste plezier en minste pijn opleveren.
Het is dus belangrijk om je doelgroep op deze manier te benaderen. Want alles wat we willen, is blij worden! Vraag jezelf dus af wat je communiceert. Bied jij een geavanceerde IT-oplossing of breng je zorgeloosheid? Heb jij het allerbeste product of bied je de fijnste ervaring?
Inmiddels weten veel mensen wel dat er ingespeeld moet worden op de emotie van mensen. Alleen met de feiten over je product kom je niet ver. Toch benoem ik het, omdat de valkuil zo groot is. Steeds weer zie ik websites die vol staan met feiten, opsommingen van functies en productbeschrijvingen, maar het raakt me niet. Wijzelf proberen ons ook steeds af te vragen: worden mensen blij van onze diensten? Stralen wij dit uit? Straalt onze website dit uit? En ikzelf merk ook dat je snel vervalt in emotieloze feiten. Het is dus belangrijk dat je jezelf en collega’s scherp houdt. Stel hen en jezelf bij het schrijven van een tekst, bedenken van een campagne etc. steeds de vraag: “Wordt onze doelgroep hier blij van?”
In het boek Buyology van Martin Lindstrom wordt een onderzoek aangehaald waaruit is gebleken dat glimlachende mensen een positiever gevoel oproepen bij ons t.o.v. een organisatie dan mensen die niet glimlachen. Ga bij jezelf maar eens na. Het plaatje van de baby bij deze blog heeft waarschijnlijk iets met je gedaan. Werd je er blij van?
En jouw favoriete winkel? Waarom ga je daar zo graag heen? Je wordt waarschijnlijk blij van de kwaliteit van de producten, de service of de sfeer?
Op allerlei manieren kun je inspelen op de emotie van je doelgroep. Probeer die manieren uit. Je weet dat het werkt en dat het belangrijk is, negeer het dan ook niet. En als je moeite hebt met het overtuigen van je collega’s of je baas, laat ze dan deze whitepaper ‘Van kijken naar kopen’ over neuromarketing eens lezen.